Monday, April 03, 2006

Visumansökningsprocessrapport # 1

Idag var jag och Silvia hos Policia Federals kontor och fixade med min visumansökan. Vilken otroligt seg process. Jag såg inte en enda dator på deras distriktskontor här i Sao Jose dos Campos. De flesta kontorister satt ensamma vid sina skrivbord medan kön utanför växte sig längre och längre. All dokumentering sker för hand och varje kontorist har förutom en uppsättning pennor med olika bläck sin egen sax och klisterburk. Jag skrev på fyra olika dokument, kontoristen klippte och klistrade litegrann, tog ut en hel bibba dokument från en låda gjorde sedan stor sak av att göra hål i varje dokument och sätta in dom i en pärm med plats för ungefär 1000 ark till. Sedan fick vi gå. Om ungefär två veckor ska vi tillbaka. Jag hoppas att "ungefär" inte betyder två månader.

Jag blev inte riktigt klok på vad vi fick gjort idag eller varför vi måste bryta processen och komma tillbaka om ett tag. Och så måste jag fixa körkort och bankkonto annat och det lär väl ta sin lilla tid det också.

Det här är bara början. Jag känner att jag stått vid foten av Mount Everest ett tag men nu påbörjat min mödosamma vandring uppåt bergets topp. Syre. Ge mig syre



"Suck och stön! Vad har jag gjort för att förtjäna detta!?"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


  • Ingemar Svensson TRAVELMAP :