Tuesday, December 16, 2008

I Hanoi, Vietnam

Jag är i Hanoi för första gången i mitt liv. Intrycken är många och hittills väldigt positiva! Staden är gammal och nött och påminner faktiskt mycket om Panama City. Förutom då att det är en massa asiater och inte latinos som springer omkring. En annan skillnad är trafiken, de kör extremt fort här. Ungefär hälften av alla fordon är vespor och de svärmar som flugor kring en sockerbit (sockerbiten i denna inte helt självklara analogi är taxin jag färdas i). I korsningarna tar man kortaste vägen och det gör ibland att man får möte på både vänster och höger sida. Men alla är lugna och ingen är stressad trots farten och allt kaos, det verkar som att de har utarbetat ett system som verkar fungera; "den med lägst fart väjer". Jag har inte sett ett enda tillbud men många på-håret-situationer.

Helt otroligt många vespor!

Det finns helt klart en marknad för mopedhjälmar i den här stan!

Igår käkade jag middag med en kollega på Quan Ngong, en vietnamesisk restaurant, väldigt god mat; vårrullar, nudelsoppor, stekt kött med chili och mycket salt, jordnötssåser. Jag blir här en vecka och ska väl hinna botanisera bland maträtterna. Hittills har jag förstått att Phonudlar är en vietnamesisk specialitet, de är platta nudlar. Världsomvälvande eller hur ;-)

Utsikt från mitt rum på Hilton...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home


  • Ingemar Svensson TRAVELMAP :